اولین بازدید علمی و تخصصی استاد محور با همکاری بنیاد نخبگان استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی ساوه

۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۳۸۰۶ اخبار
اولین بازدید علمی و تخصصی استاد محور با همکاری بنیاد نخبگان استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی ساوه با حضور در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان و تصفیه خانه آب سد اکباتان همدان برای ۲۵ دانشجوی برتر برگزار شد.
اولین بازدید علمی و تخصصی استاد محور با همکاری بنیاد نخبگان استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی ساوه

اولین بازدید علمی و تخصصی استاد محور با همکاری بنیاد نخبگان استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی ساوه با حضور در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان و تصفیه خانه آب سد اکباتان همدان برای 25 دانشجوی برتر برگزار شد.

در ابتدای این بازدید، دکتر «ادریس حسین­زاده» استاد راهبر و دکتر  «مجید حبیبی محرز» رئیس پارک علم و فناوری سلامت علوم پزشکی همدان، دانشجویان را با مفاهیم فناوری و نوآوری آشنا نمودند و در ادامه با ترسیم نقشه راه کارآفرینی  استان و ایران، سعی در جهت‌دهی ذهنی برای آینده دانشجویان نمودند. در ادامه، دکتر  «مجید حبیبی محرز» به معرفی خدمات و حمایت‌های پارک از فعالیت‌های کارآفرینی پرداخت و دانشجویان را با زمینه فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان آشنا نمود. در این بازدید، دانشجویان با حضور در محوطه سایت جامع پارک علم و فناوری سلامت همدان، دانشجویان با حضور در محل کار 5 شرکت فناور مستقر در این پارک ضمن آشنایی با نوع کسب و کار، با مسیر موفقیت صاحبان این کسب و کارها نیز از طریق گفت و گوی مستقیم، آشنا شدند.

استان همدان با 19493 کیلومترمربع وسعت، شامل 9 شهرستان است. در این بین، شهرستان همدان با 651821 نفر ساکن %37 جمعیت استان را به خود اختصاص داده است. تصفیه خانه سد اکباتان در پشت دیواره سد اکباتان همدان و در پنج کیلومتری جنوب شرقی این شهر به منظور تصفیه 385 لیتر آب در ثانیه طراحی شده است. فرآیند تصفیه آب در این تصفیه خانه توسط هفت فیلتر شنی تند روباز حاوی لایه آنتراسیت انجام می­شود. با توجه به جایگاه ویژه سد اکباتان و این تصفیه خانه در تامین آب شرب همدان به ویژه در بحران آبی دو سال گذشته این تصفیه خانه برای مقصد دوم بازدید انتخاب شد. در این بازدید در ابتدا دکتر «ادریس حسین­زاده» استاد راهبر توضیحاتی در مورد فرآیندهای تصفیه آب ارائه دادند و در ادامه کارشناس تصفیه خانه آب با اشاره به سبقه تاریخی سد، تصفیه خانه آب و جایگاه این تصفیه خانه در تامین آب شرب مردم همدان، فرآیند موجود در تصفیه خانه آب اکباتان را تشریح کردند. وی در خصوص هر یک از مراحل تصفیه آب توضیحاتی ارائه نمود و دانشجویان با روند تهیه آب شرب و گوارا آشنا شدند. واحدهای اختلاط، لخته سازی و انعقاد شیمیایی، حوضچه های ته نشینی، ساختمان فیتراسیون و واحد کلرزنی از جمله محل هایی بودند که دانشجویان  با مراحل کار هر یک از آنها از نزدیک آشنا شدند. گفتنی است در پایان بازدید کارشناس تصفیه خانه آب پاسخگوی سوالات مختلف دانشجویان در زمینه چگونگی تصفیه آب بود.

مقصد سوم و نهایی این بازدید منطقه نمونه گردشگری الوند همدان که نخستین منطقه نمونه کشور است انتخاب گردید. این منطقه در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسیده و با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال طی ۱۶ سال و در ۳ فاز موفق شده به عنوان بزرگترین مجتمع توریستی غرب کشور در قالب دهکده تفریحی توریستی گنج نامه ارائه خدمات گردشگری نماید. این منطقه تمامی امکانات یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می­کند. این مجموعه موفق به اخذ مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، سازمان تربیت بدنی و دریافت پروانه های ساختمانی کامل جهت ساخت حدود ۱۸۰۰۰ متر زیربنای مسقف شده است و به عنوان یکی از قویترین قطبهای گردشگری ایران و خاورمیانه مطرح شده و به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در آمده است و با ظرفیت روزانه 5000 نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا می­باشد. از دیگر افتخارات این مجموعه کسب پروژه کارآفرین برتر در سال ۱۳۹۱ می­باشد. در این بازدید در ابتدا دکتر «ادریس حسین­زاده» ضمن معرفی این منطقه و تله کابین گنجنامه که به‌وسیله مهندسان آلمانی در سال 1387 ساخته شده با همراهی دانشجویان از ایستگاه اول دره گنجنامه به ایستگاه دوم دشت میشان از تله کابین بازدید تفریحی انجام شد.

در جلسه مورخ 7 آبان ماه با حضور همه شرکت کنندگان در بازدید، مدیر آموزش و پژوهش «دکتر نعمت الله عزیزی» و مسئول دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه «دکتر فهیمه آق»، آقای دکتر حسین زاده ضمن تشکر و قدردانی از بنیاد نخبگان استان مرکزی برای حمایت از این بازدید به تبیین و تشریح شیوه نامه حمایت از بازدیدهای علمی، صنعتی و فرهنگی دانشجویان مستعد بنیاد ملی نخبگان و ارائه گزارش بازدید انجام شده و اهداف این طرح حمایتی بنیاد نخبگان پرداختند. در انتها دکتر عزیزی از دکتر حسین­زاده برای برنامه ریزی و اجرای این بازدید تشکر و قدردانی کردند. در انتهای جلسه، دکتر حسین­زاده با اهدای یادبود به نیابت از بنیاد نخبگان استان مرکزی به دانشجویان، پاسخگوی سوالات آنها بودند.


نظر شما :